Grassedouble 2012 een kort reisverslag met voorbeschouwing van de weblog van fietsclub Grassedouble

De voorbeschouwing

Posted: 27 Aug 2012 01:27 AM PDT

Het aantal favorieten is dit jaar zo groot dat het onmogelijk is een winnaar te voorspellen. De enige renner met wat minder kansen zal de starter van dit jaar zijn, de huidige houder van de Trofee, dhr T.Veninga te Leeuwarden, maar verder kan iedereen winnen.

De feiten:

Hessel: misschien wel de grootste favoriet want heeft het parcours al verkend. Opa's 1e kunstje?

Jelmer: al vroeg op hoogtestage bij de Mont Aigoual en onlangs in de Ardennen bij Luik-B-Luik. Favoriet die eraan komt

Ome Jan: maar liefst 2x op stage en sinds 1992 niet zoveel km's:hij was in Sauerland en Ardennen. Dus voor het eerst sinds jaren weer favoriet voor de zege

Marinho: hoogtestages  in Sauerland en de Italiaanse Dolomieten met o.a. de Stelvio (2752m!!). Heeft er nog nooit zo goed voorgestaan, zat aan een dieet dus is helemaal klaar voor zijn favorietenrol

Dina: hoogtestage in de Italiaanse Dolomieten en was eerder boven op de Stelvio dan Marinus. De Geheimtip voor 2012! Favoriet die elk jaar dichterbij de zege komt

Willy: 4xper week  hardlopen en dan ook nog 100km fietsen in Heerde. Heel veel tochten gereden dus dat wordt een clash met Dina. Gaan de dames de dienst uitmaken dit jaar? In ieder geval zijn ze beide favoriet

Tjeerd V: hoogtestages in LBL, Sauerland, en vermoedelijk meeste km’s maar zal niet genoeg zijn. In 2014 betere kansen. Maar desondanks is een winnaar altijd een favoriet natuurlijk

Renze: was 30 april al in grote vorm dus nu weer bergkoning? Was ook al actief in Sauerland en hield daarna zijn trainingen geheim dus dat zegt alles. Zeker een favoriet als huidig bergkoning

Fred: zoals elk jaar zwak, ziek, misselijk, niets getraind dus weer gewoon favoriet als ie op het juiste spoor blijft tenminste. Op het laatste moment nog even een hoogtestage gedaan in de Vogezen

Dennis: iets minder km’s en tijdens de PWC reed ome Jan te snel voor hem. Maar wel halve marathon gelopen en laatste tijd nog wat km's gemaakt en de drank laten staan! Favoriet dus.

Laurens: veel km’s en in topvorm tijdens Luik-Bastenaken-Luik dus favoriet met een gunstige startpositie. Bovendien moet de klim ‘m liggen als man met een groot verzet. Het wordt misschien wel zijn jaar, dus favoriet

Cees: waarschijnlijk samen met Tjeerd V de meeste km’s en zeker de hoogste gemiddeldes dus het moet er weer eens een keer uitkomen. Favoriet derhalve. (inmiddels ook recordhouder favoriet zijn)

Tjeerd de J: weinig info dit jaar tot vorige week toen bleek dat ie toch al weer diverse tochten had gereden en zoals altijd afgetraind en altijd in vorm is. Jaarlijkse favoriet.

Henk: nog nooit zo weinig km’s gemaakt als gevolg van het hardlopen maar conditie is goed en startnummer ok; alleen is de klim niet steil genoeg dus vermoedelijk halverwege ingehaald door de grote verzetmannen. Maar wel favoriet

2012 deelnemers en startlijst voor de Trofee GrasseDouble

07 Hessel
06 Renze
05 Fred
04 Dennis
03 Tjeerd de J
02 Marinus
01 Tjeerd V

Zondag 2 september 2012 Infietsetappe

Een infietsetappe betekent de hele dag schakelen. Ik denk dat ik het laatste jaar niet zoveel geschakeld heb als vandaag. Wat zeg ik, als in een uurtje van de etappe van vandaag. Het ging maar op en neer. En net als je dacht ‘nu begint de afdaling’ was je soms na 400 meter weer aan het klimmen. Van infietsen kan je dus niet echt spreken.

Net na tienen op zondagmorgen staan we klaar om te vertrekken. Bij de eerste de beste kruising, na 150 meter, staan we al stil … het blijkt een voorteken te zijn voor deze dag. Onder leiding van Henk starten we met een (koude) afdaling van 5,5 km. Daar is de tweede kruising en Fred sleutelt met Tjeerd aan zijn versnelling. We vervolgen onze weg naar St-Saturnin, alwaar we ook een rondje extra maken omdat we bij de kruising weer rechtsomkeert maken.

Dan begint het echte klimwerk naar Nadaillat en Theix. Koffiestop in Theix. Vervolgens krijgen we een mooie klim naar Col de Ceyssat, ondertussen begint het ook echt warm te worden. We fietsen vlak langs de Puy de Dome, wat mooie plaatjes oplevert. Bij het restaurant aan de voet van de Puy de Dome, is het tijd voor een verfrissing in de vorm van een cola of icetea. Na een paar (mislukte) plaatjes bij het hoogste punt, is het erg fris afdalen naar Ceyssat.

Bij een kruispunt komt Renze er achter dat hij een scheurtje in zijn voorvork heeft. Het is onverantwoord om hiermee nog verder te fietsen. De techneuten bekijken z’n fiets nog wel even en er wordt na lang aarzelen besloten Renze met fiets achter te laten op dit kruispunt. We fietsen de laatste kilometers flink door om Renze niet te lang te laten wachten. We moeten nog zo’n 25 kilometer overbruggen naar La Grange aux Ayres ( de boerderij van de dorsvlegel). Hessel haalt Renze op.

De eerste etappe zit er op. Het lijkt wel een koninginnenrit met 77 km en bijna 1800 hoogtemeters! En ruim 5 uur fietstijd.

maandag: 2e etappe rustdag voor Renze

Met één man minder vertrekken we weer net na tienen voor een route van zo’n 64 km. Renze probeert vandaag zijn fiets te laten repareren.

We verlaten Olloix via de weg waarlangs we gisteren het dorp weer binnen kwamen. Nu daalt het lekker, maar is het qua temperatuur nog niet veel warmer.

Na 13 km zitten we al op een terras bij het Chambon-le-lac voor een slap bakkie koffie. De zon doet z’n best om door de wolken te breken. Vandaar uit volgt een klim naar Col de Ventouse (980m). In Murol op het terras breekt de zon echt even door en wordt het aangenaam. De koffie wordt vergezeld door een heerlijk stuk gebak.

In St Nectaire krijgen we weer een flinke klim om het stadje uit te komen. Het pad slingert behoorlijk omhoog, met percentages van soms wel 15, gemiddeld zo’n 7 à 8%. De klim is gelukkig maar twee kilometer lang, zodat dit nog wel vol te houden is. En op de weg naar boven krijgen we een prachtig uitzicht op het stadje. Met de bergen op de achtergrond is het een plaatje waard. Zo’n tien kilometer later zijn we weer in Olloix, waar we in het dorp ook een flinke muur moeten belkimmen. Over 500 meter overbruggen we 50 hoogtemeters. Een gemiddeld stijgingspercentage van 10%.

In de tuin van La grange aux Ayres komen we in het zonnetje lekker bij van de fietstocht van bijna 60 km (1400 hoogtemeters). Renze komt even later ook thuis met een mooie franse fiets. Een (grote) voorvork is zo snel niet te leveren; hij heeft een huurfiets meegenomen. Deze racefiets wordt alom bewonderd.

dinsdag: Rustdag

Henk, Jan en Fred gaan namens de Grassedouble club bij Ria van La Prade in Ruynes de Margeride langs voor een condoleancebezoek. Albert is in juli door een motorongeluk overleden.

Renze probeert zijn nieuwe fiets uit, in het gezelschap van Dina en Hessel (jubilaris, 40 jaar ING/Postbank/Postcheque en Girodienst/enz.). Renze fietst ze er allebei uit met z’n compactframe. Hij wil de huurfiets wel kopen!

Tjeerd en Cees maken er een échte rustdag van, door een monstertocht van 106 km te fietsen. En komen pas tegen half zes weer terug in Olloix.

Laurens, Jelmer en Marinus maken een wandeling in de omgeving van Olloix.

Tjeerd en ik gaan te winkelen in Clermont Ferrand. Na nog geen 2 km vanaf Olloix  geeft de auto problemen. Er brandt een lampje en de motor loopt niet lekker. De dichtstbijzijnde BMW garage is snel gevonden door de informatie in het navigatiesysteem. Echter we bereiken de garage net na twaalf uur; ze zijn tot twee uur gesloten. De fietsenzaak is door de beschrijving van Renze ook vlekkeloos te vinden. Ook daar hebben ze middagpauze. Dan pauzeren wij eerst ook maar.

In de fietsenzaak verlekkeren we ons aan de mooie fietsen en assescoires. Daarna spoeden we ons naar de garage. Het is daar eerst even wachten op een Engels sprekende, maar uiteindelijk worden we dan toch geholpen. Net als Tjeerd de rekening betaald voor de vier vervangen bobines, belt Dennis mij. Ik denk gelijk, die belt mij om nog een stukje te hardlopen. Hij heeft echter bijzonder slecht nieuws. Zijn ome Joop, Jan zijn broer, is overleden. Jan kreeg het trieste nieuws die ochtend net voor het bezoek aan Ria.

Henk gaat samen met Jan en Dennis ’s middags om vijf uur terug naar Nederland.

Wij blijven ‘verslagen’ achter.

woensdag: Jarige Marinus neemt z’n rol serieus

Henk heeft z’n Garmin overgedragen aan de jarige Marinus, die de rol van routelezer serieus op zich neemt. Er is niet veel veranderd. We staan nog bij elk kruispunt stil om te discussiëren welke richting we op moeten. Hierdoor is het fietsen wel lekker relaxed. Het eerste terras op deze prachtige rit ten zuiden van Olloix laat alleen wat lang op zich wachten. We passeren genoeg dorpjes, maar daar heerst meer dan zondagse rust en er is geen terras te bekennen (zelf geen gesloten restaurantjes)! Pas na 46 km zitten we op een terras (dit is dus wel heel uitzonderlijk) voor een bakkie koffie of glaasje fris. Helaas zonder gebak … maar wel lekker in een tuin achter het restaurant. Niet veel later komen we weer in St Nectaire, alwaar we lekker in het zonnetje op het terras neerploffen. We zijn toch wel een beetje leeg en bestellen hier een overheerlijke tosti (met geitenkaas, roquefort of ‘naturel’). Dit laat zich heerlijk smaken. De klim om weer uit dit dorp te komen is bekend en gaat daarom ook wat gemakkelijker. Het uitzicht op het dorp is nu nog mooier dan twee dagen geleden omdat het zonnetje haar best weer doet. De laatste kilometers naar Olloix zijn dus ook weer bekend en de klim in het dorp is weer even pittig. Hier worden we bewonderd door drie dames op een bankje, die de grootste lol hebben om een mannetje die daar met een zeis rondloopt.

Het is weer goed toeven in de tuin van La Grange. We worden wederom verwend met een tosti door Jos. Ondanks de net verorberde tosti in St Nectaire laat deze zich ook nog goed smaken. Sam, de hond, heeft er ook wel oren naar.

donderdag: Geen wedstrijdklim

Gebruikelijk is het om deze dag een wedstrijdklim te houden. Uit piëteit met Jan en Dennis besluiten we er vandaag geen wedstrijd van te maken. De afwezigheid van Henk, Jan en Dennis maakt zo’n wedstrijd toch anders. In plaats daarvan maken we een prachtige rondrit, waarin de berg van de wedstrijdklim wel is opgenomen.

Vandaag vier ik mijn verjaardag en verwent Tjeerd mij met een cadeautje bij het ontbijt. We gaan weer op de gebruikelijke tijd op pad om te fietsen. Het is nog een beetje mistig, maar al gauw verschijnt de zon door de wolken. We dalen nu af naar St Nectaire en zien het dorp daarom eens van de andere kant. Het terras laten we echter links liggen om een paar kilometer verderop aan Lac du Chambon ? (opzoeken op hoeveel km we hier zitten) een bakje koffie te nemen. Ik nuttig daar mijn gebakje, welke ik vanochtend bij het ontbijt had gekregen. Dat geeft een flinke bodem voor …

Het klimmen van de Col de Croix de St Robert. De aanloop van 2 km belooft al veel. We starten allemaal tegelijk, maar de verschillen zijn op deze beklimming al weer snel gemaakt. Iedereen fietst in zijn eigen tempo. De mannen vooraan kunnen het toch niet laten om er een klein wedstrijdje van te maken, zoals ze altijd wel doen als er naar boven gefietst moet worden. Zelf fiets ik ook lekker door. De 8 km overbrug ik in een kleine 44 minuten, met een gemiddelde hartslag van 140. Niet op de top van mijn kunnen, maar lekker van de omgeving genietend en onderweg ook nog foto’s makend. Inmiddels is het weer lekker warm geworden. Bovenop (1451m) is het echter winderig, waardoor bij de afdaling het windjackje wel weer aan mag. Een prachtige afdaling naar Le Mont Dore volgt, alwaar we een terras opzoeken. Daar krijgen we een heerlijk (verjaardags)gebakje. Weer klaar voor de strijd, beginnen we aan de tweede beklimming naar 1401m. De Col de la Croix Morand. Deze klim is minder zwaar maar valt toch zwaar in de laatste meters door de wind die we van voren hebben. Daarna is het weer prachtig afdalen, we zien veel fietsers naar boven klimmen. Uiteindelijk hebben we ruim 66 km op de teller, met weer 1400 hoogtemeters.

We genieten nog (een laatste keer) in de tuin van een lekker hapje (pizza). ’s Avonds genieten we een echt feestmaal.

Vrijdagochtend vertrek van Tjeerd en Willy om 9.15 uur naar Nederland, terwijl de anderen nog een mooie uitfietsdag hebben.