ONTHOU OM TE GLIMLAG

fietsreis door KwaZuluNatal en Swaziland van 29 juli tot en met 19 augustus 2016

vrijdag 29 juli 2016

een dag vol bedrijvigheid + met hoofdbrekens om spullen in de tas(sen) te krijgen +++ trein van 19:03 rechtstreeks naar Schiphol bellen met NS, dagkaart ondanks 2 keer bellen niet op OV kaart bijgeschreven +++ naar Schiphol in een erg rustie trein + laatste treden van trapje in de trein gemist, gekneusde enkel tot gevolg +++ op Schiphol Airport shuttlebus naar Ibis-hotel + koelen blauwe enkel in emmer water +++

zaterdag 30 juli 2016

wekker Tjeerd op 6:15 in plaats van 6:30 + wakker met vogelgezang op mijn telefoon, die ook al eerder begint +++ opfrissen onder de douche, shuttlebus naar Schiphol + na inchecken lekker rustig ontbijt bij 'Frames' +++ Adelheid al voor het boarden ontmoet + muziek Joe Bonamassa "Blues of Desparation" + film 'Knielen op een bed violen" met een pauze om te kletsen met Adelheid +++ bij aankomt op vliegveld Johannesburg trammelant met koffer Adelheid + koffer is op Schiphol blijven staan +++ pas 23:30 uur aankomst in hotel + borreltje met nootjes: er breekt een stukje van mijn kies af +++

NET ONTHOU OM TE GLIMLAG

SNEEU IN SUID-AFRIKA

maandag 1 augustus 2016 van Lion's Rock -> Golden Gate National Park

en er ligt al weer sneeuw, net als in 2021 +++ eerst bezoek aan Lions' Sanctuary (zustermij in Friesland) +++ 4 liefhebbers (Marja en Roelof, Jelle en Astrid) gaan toch fietsen + 'we zijn hier toch om te fietsen!' naar GOLDEN GATE NATIONAL PARK +++ winkelen in Bethlehem zonder iets te kopen +++ in Bethlehem stappen Monique en Marja - en Adelheid ook op de fiets +++ Tjeerd en ik winkelen nog in Clarens, magneetbordje 'onthou om te glimlag' + stukje hardlopen (9km): winterkou bij terugkomst +++ hilariteit over toewijzing corveeploegen en 'blauwe bakjes' op basisscholen + open haar rookt ons bijna weg uit de huiskamer + Monique maakt broccolisoep en spijzige vleesprut met groenten en aardappelen +++ electrische deken in bed aan (het is tenslotte winter) +++

STRAKBLOUE LUGTE

dinsdag 2 augustus 2016 van Golden Gate National Park -> Sterkfonteindam 68 km

's nachts vrieskou en ontwaakt met het geluid van de rotsduif (die een ander geluid laat horen dan de gewone duif) +++ eerste fietsdag van Tjeerd en mij naar Sterkfonteindam +++ prachtige tocht waarvan we met volle teugen hebben genoten: in 2011 was het bewolkt, nat, mistig, etc. +++ nu ook nog wel koud: flink wat lagen fietskleding aan en zelfs een buff-sjaal om (van Monique gekregen) +++ strakblauwe luchten en lekker in het zonnetje op de veranda van het huisje bij aankomst (waar we in 2011 'ingesneeuwd' raken) +++ 's avonds bewonderen we de sterrenhemel +++

GRENSOORSKRYEND

woensdag 3 augustus 2016 Sterkfonteindam -> Hlalanati Drakensberg 43 km

platte band bij vertrek, met speciaal spul zo weer vol - 6 minuten werk +++ enorm harde wind - windkracht 7 - we waaien bijna van de fiets +++ Oliviershoekpas met af en toe steile dalengen 1730 m +++ lammergieren vliegen spectaculaire rondjes +++ grens provincie KwaZulu Natal +++ bij 'Klein Zwitserland' (24km) een kleine koffiestop +++ genieten van de prachtige natuur van Drakensbergen en de traditionele Afrikaanse dorpjes +++

donderdag 4 augustus 2016 rustdag in Hlalanati

STADIGAAN WARMER
vrijdag 5 augustus 2016 van Drakensbergen -> Spionkop Lodge 76 km

9:00 uur vertrek voor fietstocht door Zoeloe landschap +++ al gauw aan het sleutelen met mijn zadel (naar achteren gezakt) +++ prachtig uitzicht op ons verblijf van de afgelopen nachten + heuvels bezaaid met traditionele huisjes: meer dan in 2011 naar ons idee + gezellig op weg met zwaaiende en groetende bevolking + over grondpad - dezelfde afslag als in 2011 (al beweert Monique van niet) naar natuurgebied Spionkop +++ 8000 ha. grote wildpark met de zeldzame witte neushoorn, biesbokken, elanden en giraffen +++ grondpad fietst een stuk prettiger (in hemdje) +++ Spionkop lodge ontvangst met drankje en popcorn + prachtige plek met oprijlaan van 1,5 km +++ Adelheid trakteert ons op entertainment 's avonds - ze kan zo het toneel op +++

FIETSRY OOR GRONDPAD
zaterdag 6 augustus 2016 transfer (1000km) naar Dundee -> Rorke's Drift 43 km

12:00 uur vertrek voor fietstocht uit Dundee na (vervroegde) lunch bij Wimpy + gelijk zonder beenstukken en in hemdje: heerlijk warm en zonnig +++ al na 14 km grondpad + pauze bij schooltje op 21 km + Laphios stapt ook op de fiets + Astrid, die in Jelle een fietsgenoot heeft gevonden, valt van de fiets +++ Bij Rorke's Drift museum bekeken +++ al gauw uitgekeken en moeten uitwijken voor koeien (dat komt me bekend voor) +++ gezellige nazit op het terras waar Jelle door een stoel zakt +++ heerlijk diner in restaurant van Rorke's Drift hotel + een prachtige plek waar bloedige veldslagen plaatsvonden tussen de Britten en Zoeloes +++ na het diner nemen Tjeerd en ik met Jelle een afzakkertje in de bar +++

ONS DWAAL OP DIE PAD

zondag 7 augustus 2016 Rorke's Drift -> Owen's Camp 71 km (97km)

al weer voor de wekker wakker rond 6 uur en het licht zien worden tegen half zeven +++ Tjeerd al twee dagen verkouden en nu is mijn neus ook al verstopt +++ net voor negenen vertrek uit Rorke's Drift + veel mensen op straat: kinderen komen hardlopend aan + bovenaan stevige klim (op 20 km) verfrist Monique ons met een sapje + vlak voor lunchpauze wordt een lammetje aangereden op asfaltweg + Astrid in de stress en wij onpasselijk van de lucht van het lijk +++ lunchpauze al voor twaalven + afslag naar grondpad nemen Jelle, Tjeerd en ik te vroeg waardoor we op een soort MTB track uitkomen + na wat dwalen uiteindelijk om 15:15 uur bij de tweede pauze + 'n prachtige afdaling hierdoor gemist (fiets op de bus) maar ook een pittige klim en laatste 26 km + met de bus nog net iedereen op de fiets kunnen inhalen voor Owen's Camp.

MUSEUM EN WILDPARK

maandag 8 augustus 2016 Owen's Camp -> Imfolozi Game Reserve 25 km op de fiets

lawaaiige nacht door klepperend raam +++ met z'n allen museumbezoek vlakbij Owen's Camp +++ Spirit of Emkhoshi: 'n monument voor alle Zoeloekoningen (allemaal uitgebeeld in de hoorn van een dier) +++ vanaf daar op de fiets voor slechts 25 km +++ wildpark Imfolozi Game Reserve + net in het park, witte neushoorns in de verte + op links alweer een neushoorn + wrattenzwijnen op rechts + kudu's + wrattenzwijnen op de loop + 'n olifant - zebra en impala's, wildebeest, en nog meer zebra's +++ 'n stuk of 11 zebra's + buffels (2) en neushoorns (4) vanaf de brug + ooievaars, nog meer buffels, neushoorns en vlak voor het bereiken van het Game reserve rijden we voorbij aan zebra's en giraffen +++ buffet met kuduvlees in het restaurant.

KZN WILDLIFE BIG FIVE

dinsdag 9 augustus 2016 wildpark Imfolozi Game Reserve

in het oudste wildpark van Zuid-Afrika op zoek naar de Big Five +++ wekker om 5:30 uur en om 6:00 uur klaar om wild te spotten +++ koffiestop in het wildpark brengt kudde olifanten op de been +++ na gamedrive nog bij ontbijt kunnen aanschuiven + wassen, droger doet z'n werk niet goed, balkon hangt volg met was + wat lezen tussendoor + wandeling rond het huisjespark + veel aapjes en vlinders +++

WEER FIETSRY

woensdag 10 augustus 2016 Imfolozi Game Reserve -> Lake St. Lucia/Falsbay Park 44 km

weer een fietsdag maar eerst het park uit +++ nog een uurtje wildspotten in het park +++ 't is lastig om afscheid te nemen van dit prachtige natuurgebied +++ we fietsen naar iSimangaliso Westland Park, 'n werelderfgoed vanwege vijf ecosystemen binnen een relatief klein gebied + in Falsbay Park genieten van de lunch, stilte en natuur + na lunch nog verder gefietst langs de lagune + Tjeerd en ik komen op een soort van trail + bij Sandforest lodge 'n prachtig huisje, koffie en lezen op de veranda bij zonsondergang +++

'N FIETSRYPAD in SA

donderdag 11 augustus 2016 Sandforest Park -> Mkhuze entree 63 km

we fietsen in noordelijke richting langs ananas- en sisalvelden +++ 90% van de Zuid-Afrikaanse verse ananas wordt in de omgeving van Hluhiuwe en Mkhuze geproduceerd +++ na 17 km komen we op een heus fietspad, waarop alleen Tjeerd en ik fietsen +++ bij de lunch zijn er mensen druk in de weer met mobieltjes waarvan een deurtje geopend moet worden om er een kaartje in te stoppen + de plaatselijke bevolking komt langs om eten te vragen, want ze hebben honger + Hendrik Groen komt 'voorbij' + we fietsen gezamenlijk zo'n 5 km door Mkhuze Game reserve + Monique met de bus er achteraan + helaas geen wild te bekennen onderweg +++ in het wildpark des te meer, hippo's en heel veel vogels + de weg in het park is ook ergens versperd waardoor Monique haar rijkunsten kan laten zien +++ Monique fungeert 's avonds met de bus als taxi omdat in het park wild rondloopt + rond de eetplek loopt een Genetkat +++

'N PRAGTIGE VALLEI

vrijdag 12 augustus 2016 Mkhuze Game Reserve -> Pongola 73 km

hoor van Tjeerd dat ik gisteravond in slaap was gevallen met boek +++ ontbijt in het park nu zonder taxibegeleiding +++ het park uit met de bus (uurtje rijden) +++ we fietsen langs de uitgestrekte savanne van Noordelijk Zoeloeland + eerste koffiestop al op 23 km + daarna fikse klim met de ketting eraf + tweede pauze op 45 km (toch 2,5 uur later) +++ via een schitterend en glooiend grondpad komen we aan de andere kant van stuwmeer in een prachtige vallei + we fietsen langs suikerriet en subtropische vruchtenplantages +++ we overnachten in luxe hotel (met veel lawaai om de deur) +++

'N SLEG GRONDPAD

zaterdag 13 augustus 2016 Pongola -> Nsoko (Nisela lodge) 93 km

paspoorten bij de hand houden +++ we steken na 14 km de grenspost 'Onverwacht' over naar het koninkrijk Swaziland +++ daar wacht ons een belabberd grondpad met fikse stijgingen +++ het is werken en zweten geblazen + pauze op 45 km is dan ook meer dan welkom + daarna krijgen we 'n fikse tegenwind voor onze kiezen + Monique en Marga pikken Tjeerd en ik op bij een bushokje + even later sluiten Jelle en Astrid ook aan zodat we een klein treintje vormen + Monique komt ons nog tegemoet waardoor we even kunnen stayeren +++ in de Nisela lodge lekker in bad +++ 's avonds braai van een kruiwagen +++

zondag 14 augustus 2016 rustdag in Nisela

JARIGE JELLE 60

maandag 15 augustus 2016 Nisela lodge (Nsoko) ->Lituba lodge 72 km

jarige laat op zich wachten bij het ontbijt +++ zingen voor een 60-jarige +++ cadeautjes, taart en uitblazen kaarsjes +++ we fietsen vandaag door het weidse, glooiende landschap met de imposante Lebombo bergreeks aan onze rechterzijde + op de routebeschrijving ontbreekt een deel waardoor we bij Big Bend verkeerd afslaan + we fietsen met Jelle en Astrid zo'n 8 kilometer extra met onze zoektocht + koffiestop bij de Sivungadam met gebak kwam hierdoor wat (voor sommigen te) laat + krokodillen en nijlpaarden zwemmen uit ons zicht +++ boerekos is nie so lekker nie +++

SEBRAS OP DIE PAD

dinsdag 16 augustus 2016 Swazi Candles Craft Market -> Milwane Wildlife 25 km

al om 7:10 uur gewekt door Monique met koffie + terwijl we niet eens koffie wilden hebben +++ na een traag ontbijt (wel lekker) busrit naar Swazi Secrets +++ fabriek werd schoongemaakt en niet in bedrijf +++ koffie met carrotcake en shoppen bij Swazi Candles Craft Market + van daaruit op de fiets naar Milwane Wildlife (slechts 15 km) + in het park nog zo'n 10 km rondgefietst + zebra's, bokken, gnoe, impala's, secretarisvogel en krokodil gezien + tegen vieren pas op het camp +++ Milwane is het eerste beschermde natuurgebied van Swaziland en omvat nu zo'n 4500 ha. +++ we overnachten in prachtige Zoeloehut met bedden en aparte slaapkamer +++ impalavlees van het buffet smaakt prima +++

WANDELEN HIPPO TRAIL

woensdag 17 augustus 2016 Milwane Wildlife Sanctuary

wandelen in het dierenpark (10,5 km) +++ wildspotten in het park +++ fietsen 'uitpakken' en tas herpakken voor de terugvlucht +++ Adelheid is 'lost' en bij de politie is het bericht: blijkt het kamp uit te zijn gefietst + met een lift weer veilig teruggekomen + gedoe met Monique en Laphios + laatste nacht in Milwane +++